Bij ons blijft school en diabetes lastig. De eerste (en enige) reactie van de schooldirecteur toen Kaio terugkwam uit het ziekenhuis en diabetes type 1 bleek te hebben was: ‘Wij gaan er niets aan doen.’ Medische ingrepen bedoelde hij. Als dat nodig was, dan zou ik zelf naar school moeten komen want anders is de school aansprakelijk. Iets meer begrip en compassie was fijn geweest. Voor ons was net de grond onder onze voeten weggevallen. Gelukkig had Kaio een meester die hem echt geweldig hielp en hem de rest van groep 6 doorhielp. En ik had wel ergens gelezen dat diabetes invloed kon hebben op zijn schooladvies, maar Kaio kreeg havo-vwo advies dus ik dacht dat het wel goed zat. Ik had me niet gerealiseerd wat het verband is tussen diabetes en schoolresultaten.
Niet dus. Dit schooljaar kwam een einde aan Kaio’s honeymoonfase. Nou moet ik zeggen dat ik tijdens de honeymoonfase niet snapte waarom het honeymoonfase heette. Nu wel. God wat kreeg hij een heftige schommelingen… Gelukkig kreeg Kaio in januari de nieuwste Medtronic pomp 670 en vanaf maart de Guardian Link 3 sensor. In automodus kwam hij eindelijk in balans. Maar toen kwam het schooladvies, en dat was heftig gedropt. Voornamelijk vanwege gebrek aan focus in de klas.
Soms vind ik dat zo moeilijk. Het onbegrip. De ‘buitenwereld’ die geen idee heeft hoe Kaio zich voelt na gebroken nachten, bij een hypo (volgens Kaio alsof zijn ziel uit zijn lichaam wordt getrokken), hoe hij een hoofd vol stroop heeft bij een hyper. En ondanks dat alles toch zo zijn best doet. Misschien is het een beetje stom, maar pas nu ben ik goed gaan onderzoeken wat het effect van diabetes op schoolresultaten kan zijn.
Een onderzoek in Zweden heeft gevonden wat type 1 diabetes met de schoolprestaties en opleiding van kinderen doet. Gemiddeld scoorden de kinderen met diabetes (5,159 die diabetes kregen tussen 1977 en 2000 en 1.330.968 kinderen zonder diabetes) wel wat slechter dan hun leeftijdsgenoten, maar met name bij complexere vakken als een vreemde taal en rekenen/wiskunde was het verschil veel groter. En rekenen is precies wat bij Kaio lastig gaat nu. Meestal zit hij dan hoog en met een ‘hoofd vol stroop’ lukt het dan gewoon niet.
Nou is dit onderzoek in Zweden aanleiding geweest voor een grote actie om meer bekendheid en aandacht voor diabetes op school te krijgen. Het was nauwelijks bekend dat te hoge, te lage en schommelende waardes een nadelig effect op concentratie, gedrag en schoolresultaat konden hebben. En volgens mij is het dat hier nog steeds niet, terwijl er heel veel verband is tussen diabetes en schoolresultaten. Al schijnt dat onderwerp dankzij een aantal ouders en organisaties enkele jaren terug ook in Nederland op de agenda te zijn gekomen.
In Diabetologia staat een artikel met de veelzeggende titel ‘Why childhood-onset type 1 diabetes impacts labour market outcomes’, oftewel: ‘Waarom diabetes gekregen op de kinderleeftijd impact heeft op je werkzame leven en inkomen.’ Dat is opvallend omdat de titel al aangeeft dat het niet de vraag is óf diabetes je latere leven en werk kan beïnvloeden, maar al een stap verder gaat: Ja, er is een effect en dit artikel beschrijft waarom dat gebeurt en wat de gevolgen kunnen zijn. Is dat een groot effect? Wat zijn de gevolgen? Wat kun je er aan doen? Heeft dat niet veel meer te maken met achtergrond en leermogelijkheden? En waarom school hier zo belangrijk is? Dat wordt in onderstaande blog besproken:
https://diabeter.nl/nl/over-diabeter/nieuws/diabetes-type-1-van-invloed-op-latere-werk-en-inko/
Wij hebben na informatie via Diabeter en een ambassadeur van https://www.zorgeloosmetdiabetesnaarschool.nl/ een gesprek met school gehad. Kaio gaat nu voor al zijn toetsen zijn bloedsuiker meten en bovenaan zijn toets zetten. Als zijn bloedsuiker niet goed zit krijgt hij een kwartier meer tijd. Met deze maatregelen – en nu hij dankzij de pomp en sensor beter in balans zit – hoop ik echt zo dat het komend schooljaar beter gaat. Als iemand nog goede tips heeft hoor ik ze graag! Soms is het allemaal best moeilijk zo, iets wat ik ook herken in de verhalen van anderen: https://kaio-dia.nl/2019/07/20/the-isolated-caregiver-a-moms-story/
Liefs,
Masha